Enkele tips bij het invullen van uw belastingaangifte.
Het is bijna weer zo ver, de belastingaangifte moet ingevuld worden. Doet u dit via de papieren aangifte, dan heeft u nog tijd tot eind juni. Indien u dit via digitaal, via tax-on-web doet heeft u nog iets langer de tijd, namelijk tot midden juli. Om de aangifte op een correcte manier te kunnen doen moet er heel wat informatie doorgegeven worden aan de fiscus. Een goede voorbereiding maakt het voor u een stuk gemakkelijker.
Welke documenten moet u zeker bij de hand hebben?
- Uw identiteitskaart. Vergeet zeker uw PIN-code niet!
- Uw bankrekeningnummer
- Een overzicht van uw inkomsten en beroepskosten
- De fiscale attesten van uw hypotheek, andere leningen, kinderopvang, aankoop dienstencheques, pensioensparen, langetermijnsparen, aftrekbare giften, …
Enkele veelvoorkomende vragen
Hieronder vindt u het antwoord op enkele veelvoorkomende vragen:
- Ik werk als student. Ben ik nog ten laste van mijn ouders? http://financien.belgium.be/nl/particulieren/gezin/student/ten_laste
- Wij zijn net gaan samenwonen. Hoe worden wij belast? http://financien.belgium.be/nl/particulieren/gezin/gezinssituatie/samenwonen
- Ik ben in 2015 gescheiden. Welke impact heeft dit op mijn belastingaangifte in 2016? http://financien.belgium.be/nl/particulieren/gezin/gezinssituatie/echtscheiding
Heeft u nog andere vragen? Dan kunt u steeds terecht op de website www.financien.belgium.be of het nummer 02 572 57 57 (elke werkdag tussen 8 en 17 uur).
Wat bij een “vraag om inlichtingen” van de fiscus
- Bent u verplicht om hierop te antwoorden?
- Het is niet verplicht om op deze vraag te antwoorden, maar het is zeker aan te raden. Wanneer u niet antwoordt, kan de fiscus een aanslag van ambtswege toepassen. Hierbij wordt de bewijslast omgekeerd. Niet de fiscus moet dan de cijfers bewijzen, maar u moet persoonlijk aantonen dat de cijfers van de fiscus niet kloppen.
- Hoeveel tijd heeft u?
- Op deze vraag moet u binnen de maand antwoorden. Wanneer u te laat bent met uw antwoord, dan mag de fiscus doen alsof u niet antwoordde en dus een aanslag van ambtswege vestigen.
- Mag dat via mail?
- Er moet altijd schriftelijk geantwoord worden op een vraag om inlichtingen. Dit betekent niet dat een antwoord enkel kan via brief of aangetekend schrijven. Het antwoord kan ook gewoon via mail verstuurd worden.
- Kan ik een verlenging aanvragen om te antwoorden?
- U kunt een verlenging aanvragen voor de termijn van antwoorden. Indien u daar een goede reden voor heeft, zal de belastingcontroleur daar doorgaans niet moeilijk over doen. U gaat bijvoorbeeld net een maand met vakantie of u moet voor een periode naar het buitenland voor professionele redenen,… Deze verlenging kunt u enkel aanvragen voor de wettelijke termijn van 1 maand is verstreken.
U wenst te optimaliseren? Maak vrijblijvend een afspraak met ons!
Uw makelaar,
Steeds tot uw dienst
Terug naar overzicht